Digital utveckling för tidskrifter och förlag

Föreningen Lagerhuset har genomfört ett digitaliseringsprojekt för en publicistisk bransch i förändring. Här delar vi med oss av en del dokumentation och lärdomar från vårt arbete.

Fortsatta diskussioner förs i vår grupp på Facebook: Förlag & tidskrifter i västra Sverige.

”Först hände det med skivindustrin. Sedan drabbades tidningsvärlden. Och nu, med några års fördröjning, förlags- och tidskriftsvärlden. En blandning av ny teknik och förändrade kundmönster gör att hundraåriga affärsmodeller börjar hacka. Och det oavsett om innehållet håller hög eller låg kvalitet. Den publicistiska branschen är i förändring. I Lagerhuset samlas en mängd bokförlag och tidskrifter under gemensamt tak. Vi ser ett behov av att skapa utrymme för digital utveckling och vill gärna göra det ihop med andra aktörer i Västsverige.”

Olav Fumarola Unsgaard, Föreningen Lagerhuset

Lärdomar från andra branscher

Allt handlar inte om att man måste övergå till att bli helt digital. Det fysiska finns, frodas och kommer att fortsätta att finnas. Däremot förändras villkoren. Vi har hälsat på två butiker som jobbar aktivt med fysisk försäljning, och som lyckas bra. Vår ambition med dessa filmer är att ni med fantasi ska kunna få inblick i framtidens bokbutik. 

Digitaliseringen förändrar mycket, men en erfarenheter från andra branscher visar att det fysiska kommer att överleva. Frågan är bara på vilket sätt. En boklåda som går bra, även i pandemin, är Lohrs Pocket i Göteborg. Vad är deras recept? Hur ska man tänka för att nå ut med sina fysiska böcker i framtiden? Vi pratade med en av landets mest engagerade och kunniga bokhandlare, Inês Lohr.
För oss i tidskrifts- och bokbranschen är det intressant att kika på andra branscher, för att se hur de har hanterat den digitala omställningen. En av de butiker som har klarat sig bra och fortfarande lever med fysisk försäljning är Bengans i Göteborg. Vi åkte dit för att prata med en av ägarna Peter Sandberg. Hur har de gjort för att överleva? Vilka upplagor handlar det om idag när de säljer album? Vad kan boksektorn lära sig?

Studios för inspelning av podd & ljudbok

I samverkan med Nätverkstan har vi utvecklat en studiomiljö för inspelning av podd och ljudbok på våning 3 i Lagerhuset. Här kan alla som vill bli medlemmar i Medieverkstan och få tillgång till studios och digital teknik.

De förlag som har velat testa möjligheten att spela in på egen hand har kunnat få handledning och teknisk hjälp genom projektet. Vi har tagit fram ett par tutorials som beskriver moment kring utrustning, mikrofonteknik, klippning osv. Dessa hittar du här.  

Seminarier & workshops

Historiska media

Ett samtal med förlaget Historiska Media om hur de har tagit sig an de digitala utmaningarna, bland annat genom sin podcast med 40 000 lyssnare i veckan. Vad händer med förlaget? Behövs det nya arbetssätt, andra rutiner eller annan kompetens? Erik Osvalds i samtal med Olav Fumarola Unsgaard. (15 april 2021)

Varför får jag inga recensioner? 

Frågan formulerades av en (just för dagen) trött förläggare. Inom projektet bestämde oss för att ta denna fråga på allvar. Olav Fumarola Unsgaard har gjort fyra intervjuer med redaktörer och kulturchefer för att lära sig mer om hur redaktionerna arbetar och prioriterar. Det kom att handla om urval och recensioner, men också praktiska råd som att det är bra att skicka både fysiska exemplar och pdf:er. Och att baksidestexten är betydligt viktigare än följebrevet. Dessa filmer är exklusiva för projektets deltagare. (Mars 2021)

Kulturtidskrifter LIVE – Print vs digital eller båda? 

Tidskriftsvärlden är på god väg att förändras i grunden och i takt med att nya vägar och riktningar växer fram, uppstår frågor kring vilket format som egentligen fungerar bäst. Redaktörer ställer sig frågan vad en tidskrift i papper kan göra som en digital version inte kan och vise versa. Finns det värden och möjligheter i det ena formatet som inte motsvaras i det andra? Finns det något val som passar just din tidskrift bättre än det andra? Behöver den finnas på flera plattformar och inte bara en? Unn Edberg berättar om Vi:s digitala strategi; om ljudtrenden och om att framtidssäkra genom att gå tillbaka till rötterna. Under samtalet möter hon tidskrifterna Camino och Galago, som båda har använt olika strategier. Galago beslutade sig för att öka sin utgivningen i print, medan Camino helt gick över till digitalt. Medverkande: Rojin Pertow, chefredaktör på Galago, Ingemar Tigerberg, redaktör på Camino,. Samtalet leds av: Unn Edberg, Chefredaktör för Vi och VD på Vi Media, som även ger ut Vi Läser. Se seminariet i efterhand på Facebook. (Mars 2021)

Periodicitet och digital publicering 

Offside Press driver tre tidskrifter och ett förlag. De har alla olika målgrupper och innehåll: Fotbollsmagasinet Offside, tidningen Skriva och Filter Magasin. Dessutom driver de Sveriges största podd om fotboll: Offside podcast. De står med ett ben i det fysiska och ett i det digitala och tvingas ständigt utveckla sig när det gäller periodiceten av sina publiceringar. Hur och när ska material delas digitalt? Vad ska vara låst, vad bjuder man på? Hur lockar man bäst in läsare och hur hittar man lönsamhet? Det finns inga mirakellösningar eller enkla svar, men man kommer en bra bit genom att testa sig fram. Det har Offside gjort och här delar de med sig av sina erfarenheter. Ola Carlson, vd på Offside Press. (April 2021)

Hur säljer jag in till bokhandel? 

På alla sätt och vis en tiotusenkronorsfråga. För att på ett bättre sätt förstå vad som funkar och höra hur bokhandeln tänker har vi i projektet träffat två personer som generöst delar med sig av sin erfarenheter. Samtalen kom att handla om omslag, framförhållning och säljbolag. Smått och gott, högt och lågt men väldigt matnyttigt.

Esbjörn Knutsson är kategoriansvarig romaner, lyrik, essäer och memoarer & biografier i alla format hos Bokhandelsgruppen i Sverige AB där bland annat Akademibokhandeln och Bokus ingår.
Eva Svedberg började arbeta på Wettergrens bokhandel på Avenyn i Göteborg. Sedan dess har hon arbetat som inköpare hos bland annat Ugglan- kedjan och JB- gruppen. Nu har hon ”bytt sida” och arbetar som säljare för ett antal mindre bokförlag. 

Att (försöka) hitta nya vägar 

  • Hur hittar vi modellerna i en föränderlig tid? Samtal och presentationer av Ann Ighe, Ord&Bild och Anders Teglund, Teg Publishing. Om plattformsneutral utgivning, digitala prenumerationer och hur man kan göra digital nytta av sin backlist eller arkiv. Samtalet leds av Martina Jeansson, projektledare med bred erfarenhet av digitalisering och förlagsbranschen. 
  • Att (försöka) hitta nya vägar när den litterära offentligheten krymper. Färre recensioner, försiktigare bokhandlare, ljudboksboom – ändå har Tranan de senaste åren ökat sin försäljning av pappersböcker. Johannes Holmqvist, förlagschef på Tranan, berättar om hur de ställt om för att i större utsträckning kommunicera direkt med slutkund. 
  • Spaning från konferensen Future Books med Martina Jeansson 

Digitalt heldagsseminarium (23 november 2020).

Från Strindberg till Storytel

Samtal mellan Julia Pennlert och Mats Malm utifrån antologin ”Från Strindberg till Storytel – korskopplingar mellan ljud och litteratur”. Den kommersiella ljudboken har med stora kliv gjort intåg på den svenska bokmarknaden. Men det faktum att allt fler väljer att tillägna sig litteratur genom en mobiltelefon och ett par hörlurar på samma gång som de pendlar till jobbet, tränar eller lagar mat har också lett till intensiv diskussion. Det är tydligt att ljudbokens framväxt kan kopplas till samhällets digitalisering i en mer generell bemärkelse, samtidigt som den synliggör relationen mellan text och teknologi, litteratur och livspussel. Hur ska vi förstå detta? Ett samtal mellan Julia Pennlert, redaktör för antologin, samt Mats Malm, skribent och Svenska Akademiens ständige sekreterare. Samtalsledare är Olav Fumarola Unsgaard. Se samtalet i efterhand på Facebook.

Om e-bokens framtid

Axiell Media har gjort en publikaktion om e-boken, där de intervjuade Anders Teglund från Teg Publishing och Föreningen Lagerhuset.

För Teg Publishing har de digitala böckerna främst varit komplement till de tryckta böckerna, ett sätt att hålla backlisten vid liv. Anders Teglund vill i framtiden bland annat se fler möjligheter kring textsättningen i e-boksformatet och använda sig av Epub3-formats potential för att visualisera poesiböcker.

Läs artikeln här: “Kontakten med läsaren har aldrig varit närmare”.

Kurser, samtal & konsultationer 

Inom projektet har vi arbetat mycket med fortbildning och handledning utifrån de behov som framkommit när vi har intervjuat ett stort antal mindre förlag och tidskrifter. Vi har sett till att dela med oss av lärande inom våra nätverk och tagit in den expertkunskap som efterfrågats. Här är några exempel.

  • Poddar – så funkar det!
  • E- och ljudboksdistribution
  • Digital Publicering i Prenly
  • Introduktion hos Axiell Media
  • Littexpo i tre delar: Svensk litteratur i ett internationellt perspektiv. Hur väljer man ut vilka böcker man ska satsa på? Hur hittar jag rätt förlag för mina böcker?
  • Grundläggande kurs i InDesign inklusive Epub, tre tillfällen
  • Digital grundkurs i Photoshop med Jeanette Sténson Hallgren
  • Ljudboksförläggarens grundläggande principer med Mattias Lundgren 
  • Samtal & mingel: Kära Bokhandel, kära demokrati
  • Skriva för ljud. Språk, form och innehåll med Daniel Åberg
  • Ett samtal med Rickard Frank
  • Marknadsföring, strategi på sociala medier och kampanjplanering med Manifest PR och Hellbjörn/Schedvin
  • Vår tids tänkare: Kate Raworth och Ivan Krastev. Produktionsstöd och projektledning av en inspelad samtalsserie med internationella gäster i samarbete med Göteborgs litteraturhus och Folkuniversitetet